Door op 18 september 2014

Dodelijke mist

Prinsjesdag 2014, dichte mist in de ochtenduren. Op de A58 speelt zich ter hoogte van Heinkenszand een groot menselijk drama af. Nietsvermoedende automobilisten stranden tot hun grote schrik in een kluwen van botsingen. Er is paniek, er raken mensen gewond en helaas overlijden er ook mensen. De kwetsbaarheid van ons leven komt op die manier heel snel heel dichtbij.

En dan komen de hulptroepen: ambulances, politie, brandweer, takelwagens… Uit alle hoeken en gaten worden ze opgetrommeld. Familieleden worden opgespoord en ingelicht. Achter de schermen werken ambtenaren in diverse gemeenten mee om voertuigen en hun eigenaren te registreren, verzekeringsmaatschappijen en beveiligingsbedrijven worden ingeschakeld om de beschadigde voertuigen te bewaken. Men staat de pers te woord, overlegt, schakelt, wikt en weegt, besluit, regelt tot laat op de avond en ook de dagen erna nog.

De volgende dagen is het opnieuw mistig. Het verkeer op de A58 rijdt behoedzaam want de schrik zit stevig in de benen. Een ongeluk valt niet altijd te voorkomen helaas. Maar de wijze waarop de Zeeuwse hulpdiensten gereageerd hebben op deze donkere dag is echt een compliment waard. Om goed samen te kunnen werken in een crisissituatie, heb je professionele organisaties nodig die elkaar kennen en kunnen vertrouwen op elkaars oordeel. Goed leiderschap is ook een voorwaarde op zo’n moment.

Misschien heb je je wel eens afgevraagd waarom er ook in Zeeland door lokale overheden veel geld wordt gestoken in de ‘veiligheid’ van onze regio. Er gebeurt hier toch nooit iets? Toch wel helaas…en dan zijn we maar wát blij als we onze zaken op orde hebben. De Zeeuwse hulpdiensten hebben op Prinsjesdag laten zien waartoe ze in staat zijn als het nodig is. Hulde!

PvdA-raadslid Joyce Bommer