30 oktober 2013

mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}

De afgelopen jaren hebben zich in onze samenleving  veel en verschillende veranderingen voorgedaan, zo ook in Kapelle.  We zijn onder andere geconfronteerd met de (economische) gevolgen van de crisis, met de gevolgen van ‘krimp’ in Zeeland, met politieke voornemens die  onze provincie raken. Voorzieningen vallen soms weg of het aanbod verandert drastisch.  De PvdA Kapelle wil daarom de komende raadsperiode verder werken aan een zorgzame samenleving waar iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid kent en neemt.

Een veel gehoorde klacht is dat de kloof tussen burgers en politici te groot geworden is. Om constructief en structureel te kunnen werken aan het bestrijden van de crisis, vindt de PvdA het van belang dat alle burgers van Kapelle actief bij kunnen dragen aan de maatschappij en aan het politieke debat.  Werk, dagbesteding, zorg en inkomen zijn  wat de PvdA betreft onmisbaar om deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Daarbij heeft de politiek mondige burgers nodig om ons de weg te wijzen:  de PvdA is op zoek naar gewone mensen en hun specifieke wensen. Iedereen telt mee in Kapelle!

Gemeentes krijgen er in de komende bestuursperiode drie taken bij in het sociale domein:  jeugdzorg, AWBZ/nieuwe WMO en participatie en werk. Daarbij wordt van de gemeente  verwacht dat die het sociaal beleid omvormt tot een stelsel van ondersteuning en activering.  Met ons beleid willen we daarom als PvdA aansluiten bij de behoeften en vragen van de inwoners van Kapelle. We zijn   – als altijd – op zoek naar mensen die hun maatschappelijke visie  op deze en andere thema’s om kunnen zetten naar concrete voorstellen. Wij streven naar een mensgerichte aanpak en naar maatwerk, toegespitst op onze eigen, lokale situatie.

Het verkiezingsprogramma van de PvdA zal er om die reden ook anders uitzien dan voorgaande jaren.  We presenteren voor de periode 2014-2018 een 7-punten programma, waarbij we  in het najaar van 2013 de inwoners van Kapelle actief gevraagd hebben naar hun eigen goede ideeën, wensen en verwachtingen.  Ook heeft de PvdA in Kapelle in het najaar van 2013 een ombudsteam opgericht waar inwoners van Kapelle en Goes terecht kunnen met allerlei vragen en problemen op gebied van onderwijs, sociale zekerheid, schuldhulpverlening, toeslagen en belastingen etc.

Verkiezingsprogramma PvdA Kapelle 2014-2018