Bestaanszekerheid

Als betaald werk (even) niet lukt, zorgen we dat mensen op een andere manier volwaardig mee kunnen doen. Voor iedereen in onze samenleving geldt meedoen naar vermogen op een manier die het beste bij hen past. In Nederland zitten nog steeds meer dan 400.000 mensen in de bijstand. In Kapelle zijn dat nog altijd 79 huishoudens! Bijscholing, herscholing en omscholing zijn daarom belangrijker dan ooit. Iedereen verdient een kans om mee te kunnen doen. Wij stimuleren de werkgelegenheid. Er is betaald en vrijwilligerswerk voor iedereen naar zijn of haar vermogen.

Voor de PvdA in de gemeente Kapelle betekent dit voor de komende raadsperiode o.a.

• We hebben contact met iedereen die geen werk heeft. We wachten niet meer tot de formele overgang van de Werkloosheidswet naar de Participatiewet, maar hebben daarvoor al een gesprek.
  • We zien sectoren die kampen met een tekort aan mensen, zoals het onderwijs, de zorg en de techniek. Als gemeente kunnen en willen we hierin het verschil maken. We zorgen er met bij-, her- of omscholingsprogramma’s voor dat deze mensen in de sectoren met veel arbeidsplaatsen terecht kunnen.
  • Er komt een einde aan de cultuur van wantrouwen in de bijstand. De bijstand is geen moeras van sancties, formulieren en verplichtingen, maar een springplank naar weer meedoen in de samenleving.
  • We willen dat arbeidsmigranten hun werk kunnen doen in goede omstandigheden en tegen een volwaardig loon. Voor werkgevers blijft het voordeliger om arbeidsmigranten in te zetten, ondanks dat hetzelfde minimumloon geldt. Dit komt omdat zij 25% van het loon in natura mogen uitkeren (bijvoorbeeld in de vorm van huisvesting of ziektekosten). Deze uitkering in natura is een ongewenste vorm van koppelverkoop en gedwongen winkelnering. Daarom zetten we in op meer toezicht en handhaving van woonomstandigheden. Samen met de inspectie SZW handhaven we op arbeidsomstandigheden en een gelijk en volwaardig loon.