17 april 2024

verslag burgerberaad 12 maart 2024 in Kapelle

Burgerberaad over de ZORG voor OUDEREN in de gemeente Kapelle

Verslag van het burgerberaad op dinsdag 12 maart 2024 over de ouderenzorg in de gemeente Kapelle.

Wat zijn de feiten die de aanwezigen op deze burgeravond naar voren brengen?

1. De nieuwbouw is per appartement volgens het Waarborgfonds voor de Zorg veel te duur nl € 325.00 terwijl de norm is tussen 000 en 250.00 ligt. Ook de totale investering vindt het WfZ te hoog. (in  ‘afwijzing’ van WfZ dd 10-05-2022.
  2. Tafeltjedekje wordt vanaf per 01-07-2024 niet meer verzorgd door Cederhof. Bekeken wordt nu (PZC 13 maart) door de SOK of dit voor ouderen die wachten op verpleeghuiszorg kan worden voortgezet. De vrijwilligers zijn op 28 februari op de hoogte gesteld van dit besluit. Reden: verliesgevend t.k.v. de SOK. In een schrijven van de Raad van Bestuur wordt gesteld dat de vrijwilligers al in januari 2024 hiervan op de hoogte zijn gesteld. (Een schrijven / mail ? aan de vrijwilligers van TD dd x??-03-2024)
  3. Het stopzetten van Tafeltjedekje betekent ook dat er niet meer dagelijks iemand over de vloer komt bij deze ouderen, die ook nog een beetje een oogje in het zeil kon houden. Soms bieden de vrijwilligers ook hulp bij het (eten)klaar maken. Los nog van het sociale contact, het praatje. Dus eenzaamheid neemt toe (tenzij Tafeltjedekje een nieuwe weg vindt).
  4. Omdat er een kleinere keuken is in de nieuwbouw is het aannemelijk dat de maandelijkse maaltijd onder de noemer “Kapelle Eet Samen” (met gemiddeld ongeveer 80 deelnemers) ook vervalt.
    De ‘serveersters’ van de maaltijd van “Kapelle Eet Samen” hebben een handtekeningenlijst gemaakt en aangeboden aan de Raad van Bestuur. Resultaat?
    Op de facebookpagina wordt (na 12 maart) vermeld dat “Kapelle eet samen” voortgang vindt in de kookstudio in de nieuwbouw voor max 60 mensen.
  5. Dat Tafeltjedekje zou verdwijnen moet al beslist zijn voor de architect ging tekenen voor de nieuwbouw (2019?). Er is nu een “kookstudie” die voor de bewoners maaltijden verzorgt (ong 100 mensen)
    In 2020 zijn de bouwplannen bij de gemeente ingediend tbv een nieuw bestemmingsplan (D20.241365 dd 01-09-202 raadsvergadering 27-10-2020)
  6. Vrijwilligers vertellen dat ruim 60% van de vrijwilligers niet meer actief zijn (niet actief “mogen” zijn) sinds corona. Men mocht na corona niet meer terugkomen als vrijwilliger.
    Degenen die nu nog vrijwilliger zijn hebben volgehouden. Vrijwel allemaal vrijwilliger voor Tafeltjedekje en vervoer naar de dagopvang.

Wat zijn de vragen die de aanwezigen op deze burgeravond naar voren brengen?

1. Wat gebeurt er met de oudbouw. Die schijnt te zijn opgekocht door Zenzo.
    Onduidelijk is welke plannen deze organisatie heeft. Vraag: van wie is de grond nu?
    In buurtbijeenkomsten heeft de SOK de gelegenheid gegeven hun wensen te uiten t.a.v. de invulling van de ‘lege ruimte’ na sloop. Of dat enige waarde heeft als het oude gebouw al is verkocht, is onduidelijk.
    Tot voor kort was het besluit: de oudbouw blijft (voorlopig) staan. Eventueel te verbouwen voor jongeren of vluchtelingen.
  2. Vraag over Tafeltjedekje: als het verliesgevend is, waarom is er niet met betrokken partijen overleg geweest om een oplossing te zoeken? Wil de SOK dit staven met financiële overzichten?
    nu wordt het op zeer korte termijn bij de gemeente gelegd om het op te lossen. Hoe zo sociaal beleid van de SOK ? Hoe zo mensgericht?
  3. Wat gebeurt er met het keukenpersoneel ?
  4. De SOK heeft alle appartementen van Beukenhof in de verkoop. Vraag is of dat komt doordat er geld te kort is of zijn de appartementen verliesgevend?
    Was het niet een onderdeel van het onderpand voort de gemeentegarantie?
  5. De SOK heeft in 2022 een gemeentelijke bouwgarantie gevraagd voor de nieuwbouw ad € 14,1 miljoen. Maar met welk onderpand? Alle gronden en gebouwen? Toentertijd met een waarde van ruim 39 miljoen. Maar na de verkoop van Beukenhof en de oudbouw?
    Als de oudbouw (incl grond?) ook verkocht wordt, wat blijft erover aan onderpand?
    Overigens is in het verzoek om gemeentelijke garantiestelling (dd 22-06-2022) opgenomen de verkoop van de oudbouw t.w.v. 3 milj
  6. Hoe kan het alles door één persoon (Raad van Bestuur) kan beslissen over een maatschappelijk instituut voor ouderenzorg, betaald door belastingbetalers?
  7. Er komt geen binnentuin meer. Klopt dat ?
  8. Komt er geen kapsalon? Klopt dat ?
  9. De linnenkamer verdwijnt.  Klopt dat?

Wat zijn de zorgen die de aanwezigen op deze burgeravond naar voren brengen?

1. Opgemerkt werd dat de “warmte weg is uit Cederhof”. Dat geldt niet voor de medewerkers op de vloer. Zij kregen onlangs een waardering van 8,3 !
  2. Er lijkt geen vertrouwen in de directie (Raad van Bestuur) vanuit medewerkers en vrijwilligers.

Wat zijn de wensen die de aanwezigen op deze burgeravond naar voren brengen?

1. Inwoners willen meer betaalbare (senioren) huurwoningen voor ouderen in de gehele gemeente, er is behoefte aan huurappartementen en levensloopwoningen.
    Men vindt, dat het veel te lang duurt voordat er ouderenwoningen gebouwd worden.
  2. De mensen willen alle zorgen zoals die nu geboden wordt behouden blijft. Dit houdt ook in: activiteiten voor mensen van buitenaf, zoals maaltijden en ‘spelletjes’ middag.
    Eenzaamheid bestrijden !
    Actie voor Link ? (= Lokaal Integraal Netwerk Kapelle – ondertussen is de gemeente met LINK in overleg))
  3. Er is nu alleen verpleeghuiszorg. Er is ook behoefte aan verzorgingshuizen. “Bejaardenhuizen moeten terug komen”. Misschien in het oude gebouw van Cederhof ?
  4. Laat jongeren op het terrein van Cederhof wonen.
  5. Laten we actie nemen om ouderen regelmatig een kaartje te sturen, misschien met een kleine attentie.

Wat zijn de oplossingen die de aanwezigen op deze burgeravond naar voren brengen?

1. Welke rol kan “LINK” krijgen (voorheen Buurtteam): “Lokaal Integraal Netwerk Kapelle”