19 april 2024

Fractie Partij van de Arbeid gemeente Kapelle
Aan: College en raad
Datum: 16 april 2024
Betreft: Vragen van de PvdA-fractie voor het vragenuur over de wijzigingen bij Cederhof

Zoals u ongetwijfeld bekend is, heeft de PvdA Kapelle een burgerraadpleging gehouden onder de inwoners van onze gemeente.  Deze burgerraadpleging vond plaats op 12 maart, vanwege onrust onder met name ouderen in onze gemeente n.a.v. berichten in de media over het stoppen door Cederhof met de dagelijkse verzorging van aan huis gebrachte Tafeltje Dekje maaltijden.
Tijdens deze burgerraadpleging kwamen diverse vragen en onduidelijkheden naar voren. Deze zijn verwoord in een schrijven aan de gemeente en de bestuurder van Cederhof. Zie hiervoor ook de LIS nr. E 32 op de agenda vanavond, agenda punt 14.
Op uitnodiging van het PvdA-bestuur aan de bestuurder van Cederhof om in een bijeenkomst met burgers uitleg te geven, heeft de bestuurder geen reactie gegeven.
Inmiddels hebben we uit de media en persberichten vernomen dat de gemeente alternatieve oplossingen ‘op maat’ gaat aandragen aan de gebruikers van Tafeltje Dekje die daarvoor contact op kunnen nemen met LINK.  We weten dat de gemeente geen directe invloed heeft op de ouderenzorg. Maar velen maken zich zorgen. Men is bang dat de zorg achteruit gaat.
Naar aanleiding van de burgerraadpleging en de genoemende acties leven er bij de PvdA-fractie nog een aantal vragen.

Vragen:
1.            Waarom wordt door de gemeente de regie bij de ouderen gelegd om zich bij LINK te melden? Na soms jarenlang gebruik
te zijn van tafeltje dekje is het toch gepaster dat LINK zelf contact zoekt met deze ouderen bv via de vrijwilligers van TD?
De gebruikers zijn bekend bij Cederhof!

2.           Komt er in de nieuwbouw van Cederhof een restaurant terug? Tot voor kort kon iedereen hier dagelijks een verse maaltijd
gebruiken of een kopje koffie drinken. Als er geen restaurant terug komt, waar kunnen deze mensen dan terecht?

3.          Wat zijn de plannen voor het oude Cederhof gebouw? Kunnen we als gemeente nog invloed uitoefenen waardoor plannen
gewijzigd kunnen worden?

Antwoorden in de raad:

1. Cederhof kan geen prive-gegevens vrij geven.
  2. Het oude gebouw is in slechte staat. Als plannen binnen het omgevingsplan passen, heeft de gemeente geen invloed.
  3. Er zijn meerdere alternatieven om elkaar te ontmoeten in onze gemeente.