17 april 2024

verslag jaarvergadering PvdA Kapelle

op 7-3-2024

Aanw: 11 leden (incl bestuur) dat is bijna 50% van de leden.

Janneke Willekes, Koos de Meij, Johan Vermerris, Adrie Vermerris, Anya Luscombe, Joke Buijs, Annebeth Evertz, Eelke de Jong, Jerry van Dalen, Hanneke Ruysink en Inge Havenaar

1. De voorzitter stelt aan de orde het voorstel om Koos de Meij lid te maken van het bestuur. Met algemene stemmen wordt ingestemd voor zijn bestuurslidmaatschap
    Tevens geeft de voorzitter aan dat hij zijn functie zal neerleggen maar dat Koos deze taak op zich wil nemen. Ook daarmee gaan de leden akkoord.
  2. Financien: de penningmeester geeft uitleg over het jaaroverzicht. Hierover zijn geen vragen en daarmee wordt de penningmeester gedechargeerd.
    Overigens heeft het hoofdkantoor het overzicht ook al goedgekeurd (januari)
  3. Jaaroverzicht: in het kort vertelt de secretaris wat er beschreven is. Er wordt opgemerkt dat er één initiatief niet instaat, nl het opzetten van een Bevelands overleg tussen PvdA-afdelingen.
  4. a.v. punt 3: het bestuur staat op het standpunt dat ze niet akkoord gaan als er wordt voorgesteld te komen tot een Bevelands bestuur cq het opheffen van de afdelingsbesturen.
  5. Plannen voor 2024 en 2025 (in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezing van 2026
    1. We willen meer in de pers zichtbaar zijn, oa. door advertenties en persberichten
    2. Ook willen we vaker burgeravonden organiseren als zich actuele zaken voordoen
      zoals nu: het opheffen van Tafeltjedekje door SOK (Cederhof). Uitgebreid wordt gesproken over de perikelen en geruchten die nu spelen.
      s. dinsdag (12 maart) is hierover een burgerraadpleging i.o.m. onze fractie.
      De pers moet nog ingelicht worden over deze avond (doet Inge)
    3. Er komt een draaiboek naar de verkiezingen toe in 2026, naast een verkiezingscommissie. Janneke denkt na over mee doen. Annebeth vindt het belangrijk vroegtijdig hiermee te starten.
    4. a.v. een voorstel van Anya wil de afdeling zo veel als mogelijk zijn PvdA_gezicht laten zien bij informatie-avonden bv bij de bouw van woningen of bedrijven, straatinrichtingen e.d. Nu gaat vaak een raadslid, maar die mogen niets zeggen.
      De raadsleden zullen alle leden op de hoogte houden van dergelijke info-bijeenkomsten. Dan moet iemand aangeven dat hij/ zij daarheen gaat als vertegenwoordiger van de PvdA (hoeft niet in PvdA-kleding). Wel rapporteren naar de (raads)leden die mogelijk in actie komen.
    5. Onze afdeling op social media: Anya neemt dit op zich. Afgesproken is geen gebruik te maken van TikTok, wel Facebook en Instagram. Iedereen moet alert zijn om info door te sturen tbv de social media.
  1. Rondvraag
    1. “voorlees expres”(Joke Buijs) bestaat helaas niet in Kapelle. Een medewerker van de bibliotheek Kapelle zegt dat de gemeente niet mee werkt = geen geld ter beschikking stelt. Annebeth neemt dit op zich om uit te zoeken. In haar formele contacten met de bibliotheek (Marlou) is “Voorlees Expres” nooit op tafel gekomen. Voorleesexpres is voor kinderen van 4-8 jaar. De gemeente doet wel mee voor de kleinste kinderen.

Joke zal hierover met de biebmedewerkers overleggen en Annebeth informeren.

1. Kunnen we de advertentie voor 12 maart niet overal ophangen? Anya en Johan zullen dit doen (resp. Kapelle en Wemeldinge). Inge mailt de advertentie door.
  2. Annebeth vertelt welke zaken aan de orde zijn die in haar pakket zitten:
  • de bibliotheek omvormen naar ontmoetingsplek

–             overleg met Vlissingen over de gelden voor Beschermd Wonen

–             er komen steeds meer beleidsvraagstukken naar de gemeentes.  Samenwerken is nodig.

–             transitie van de zorg: hoe gaan we dat aanpakken?

–             medische zorginstellingen en instellingen die in de zorg werken niet goed samen.

–             veel personeel wordt ziek en wordt niet ondersteund en begeleid door de leidinggevende en/of directie.

1. Eelke meldt:

–             dat er een tekort is aan thuiszorg;

–             sociale huurwoningen en starterswoningen hebben onze aandacht;

–             de kinderraad is gestart;

–             het is wenselijk dat in Kapelle, evenals in Wemeldinge, 2 avonden per maand voor jongeren van 12 tot 16 jaar
iets georganiseerd wordt.

22-03-2024